Geoblog.pl    Piotro    Podróże    Kuba - wyspa gorąca    Varadero - ostatni dzień
2016

Varadero - ostatni dzień

Kuba
Kuba, Varadero

Ostatnie zakupy, plaża, pakowanie i jedziemy na lotnisko. Taxi kosztuje 25CUC, ale jest bus po 6CUC od głowy. Szkoda tylko, że nie wiedzieliśmy o tym przy transporcie w tamtą stronę.
Przy okazji okazuje się, jak ładnie zostaliśmy nacięci przez jakąś panią w sklepie przy deptaku Obispo. Kupiliśmy kartki pocztowe (chyba po 1CUC) i do tego znaczki (po 0,90 CUC). Kartki ładnie wypełnione, czekają na wrzucenie, tylko nie ma za bardzo gdzie. Ale w Varadero jest poczta, potwierdzam jeszcze z panią, że wszystko ok, ale okazuje się, że nie. Znaczki, które nam sprzedano w regularnym państwowym sklepie są przeznaczone do kartek lokalnych, na Kubie a wartość znaczka to 0,90 ale pesos cubanos. Więc sprzedawczyni przycięła na nas kilkanaście CUC, ale najgorsze jest to, że kartki nigdy by nie doszły. Cóż, kupujemy nowe znaczki...
I druga sytuacja, z lotniska. Gdzieś wyczytałem, że będzie potrzebna opłata wyjazdowa w wysokości 25CUC od głowy, tylko gotówka, więc jestem przygotowany. Okazuje się, że opłaty już nie ma i to jest dobra wiadomość. Chcę zamienić te CUC na €, bo poza Kubą są nic nie warte. W hali odlotów pani mówi, że punkt wymiany jest po odprawie, gdzieś obok gate'ów. Nie do końca jej wierzę, ale drugi punkt wymiany, przy wyjściu z hali przylotów jest zamknięty, więc nie mam wyjścia. Punkt faktycznie jest (Cadeca), ale... Mam 50CUC, więc lekko licząc powinienem dostać 50€, a tu okazuje się, że mimo sporych widełek przy kursie sprzedaży/zakupu jest jeszcze 12% podatek, więc € będzie tylko 40. A pani ma tylko banknoty 50 i 100€, więc wymiany nie będzie. Całe szczęście ma mniejsze nominały w dolarach, więc decyduję się na tą walutę. Co ciekawe: US$ jako waluta imperialistycznego mocarstwa jest obłożona 10% podatkiem (dlatego wszyscy biorą na Kubę €), ale w punkcie Cadeca na lotnisku wszystkie inne waluty (€, funt, frank, jen, itd.) są obłożone większym,12% podatkiem.
W końcu samolot...
Jeszcze jedno, wcześniej na lotnisku dwa razy jest kilkusekundowa przerwa w dostawie prądu i gasną wszystkie światła. Ciekawe, czy w wieży kontrolnej również?